Kuala Lumpur: Mulai tahun depan, semua institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) akan dikenakan yuran perlindungan penuntut.

bagi memastikan pengajian pelajar tidak terjejas jika kolej atau universiti swasta itu berdepan risiko ditutup atau menghentikan operasinya.


Tidak membebankan

Universiti swasta, kolej universiti dan kampus cawangan universiti luar negara dikenakan yuran RM100,000, manakala kolej swasta sebanyak RM10,000.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Khaled Nordin, berkata yuran itu perlu dibayar setiap kali IPTS memohon memperbaharui lesen operasi, iaitu lima tahun sekali.

Katanya, keputusan itu dibuat selepas mengambil kira masalah yang terpaksa dilalui pelajar jika institusi pengajian mereka berdepan masalah dan menghentikan operasi.
“Pembayaran hanya dikenakan setiap kali pembaharuan lesen dan tidak akan membebankan IPTS.

Melindungi pelajar

“Ia bertujuan melindungi pelajar supaya tidak perlu dibebani bayaran jika terpaksa dipindahkan ke institusi lain untuk meneruskan pengajian selain kerajaan mahu memastikan IPTS menjalankan operasi secara serius,” katanya ketika merasmikan Pesta Pelajaran The Star semalam.

Khaled berkata, yuran itu akan dimasukkan di bawah satu tabung bagi membantu pelajar dan bantuan akan disalurkan mengikut kes.

Katanya, untuk tempoh lima tahun pertama, dianggarkan sebanyak RM10.5 juta dapat dikumpul.

Khaled berkata tahun ini, 33 IPTS dalam pertimbangan untuk ditutup atas pelbagai sebab.

Dalam perkembangan lain, beliau berkata, Pengajian Komunikasi Bahasa Melayu dan Malaysia akan menjadi mata pelajaran wajib untuk penuntut antarabangsa di institusi pengajian tinggi awam dan swasta.

sumber berita harian

0 comments

diskripsi tugas dirujuk kepada laman web SPA