ALOR SETAR: “Ketika berbual melalui telefon bimbit ibunya malam tadi (kelmarin), dia memberitahu mahu pulang ke rumah kerana rindu neneknya. Tak sangka pula ia perbualan terakhir kami,” kata Norhanisha Othman, 23, ibu saudara Muhammad Faiz Iqhmal Iskandar, 2, yang mati dipercayai akibat didera teman lelaki ibunya.

Mangsa dipercayai meninggal dunia jam 3 petang ketika berada dalam jagaan ibunya di rumah mereka di Kampung Berjaya, Mergong, dekat sini, semalam.


Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Setar, Deputi Superintendan V Saravanan berkata, pihaknya mendapati ada beberapa kesan kecederaan termasuk lebam di muka, bahu dan tangan mangsa.

“Polis akan menyiasat dari segala sudut termasuk kemungkinan mangsa menjadi mangsa dera hingga menyebabkan kematiannya, namun masih menunggu keputusan bedah siasat sebelum mengklasifikasikan kes,” katanya ketika dihubungi. Norhanisha berkata, kakaknya, Nurhafiza, 25, yang juga ibu mangsa menghubungi keluarganya bagi memaklumkan anaknya terjatuh dari tangga sebelum dibawa ke sebuah klinik.


“Bagaimanapun, mangsa disahkan meninggal dunia sebaik tiba di klinik berkenaan sebelum kes dirujuk ke Hospital Sultanah Bahiyah (HSB),” katanya.


Menurutnya, sebelum ini arwah pernah mengadu dipukul ibunya dan suspek yang berusia 20-an, malah terdapat kesan lebam di beberapa bahagian badannya setiap kali pulang ke rumah ibunya di Flat Simpang Kuala, di sini.

Norhanisha berkata, arwah dijaga oleh ibunya, Padzilah Ismail, 46, sejak dilahirkan sehingga kini disebabkan kakaknya yang bekerja sebagai pembantu restoran sudah berpisah dengan suaminya, Iskandar Abu Bakar, 29, ketika mangsa berusia lima bulan.


“Muhammad Faiz memang tinggal dengan ibu saya, tetapi sejak beberapa bulan lalu kakak kerap membawanya pulang ke rumahnya selepas mengenali lelaki terbabit yang tidak mempunyai pekerjaan tetap.

“Malah, saya pernah membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Setar pada Ogos lalu selepas menemui beberapa kesan gigitan dan lebam di badan Muhammad Faiz yang dipercayai dilakukan lelaki terbabit,” katanya ketika ditemui di Jabatan Forensik HSB, di sini.


Padzilah pula berkata, dia terkilan kerana tidak sempat bertemu dengan cucu sulungnya yang sepatutnya pulang ke rumahnya semalam, walaupun baru dua hari kanak-kanak itu tinggal bersama ibu kandungnya dan lelaki terbabit.


Menurutnya, dia sememangnya tidak merestui hubungan anaknya dengan lelaki terbabit kerana tidak mempunyai pekerjaan tetap.


“Saya menghalang mereka berkawan rapat. Apa yang saya bimbangkan selama ini akhirnya berlaku apabila cucu saya menjadi mangsa dan meninggal dunia dipercayai akibat didera.


“Bagaimanapun, saya reda dengan apa yang berlaku, tetapi pasti akan merindui arwah kerana dia seorang yang petah bercakap, aktif dan comel,” katanya. Dalam pada itu, Iskandar berkata, kali terakhir dia bertemu dengan anak tunggalnya itu selepas Aidilfitri lalu berikutan Muhammad Faiz dijaga keluarga bekas mentuanya.

“Saya terkejut apabila dimaklumkan arwah meninggal dunia dan tidak menyangka perkara seumpama ini berlaku, malah langsung tidak tahu mengenai hubungan bekas isteri dengan lelaki itu. Namun, saya reda dengan apa yang berlaku,” katanya dalam nada sebak.

Jenazah Allahyarham dijangka akan dikebumikan di tanah perkuburan Islam Masjid Al Ghufran, Jalan Pegawai, di sini, pagi ini.

Dalam pada itu, pekarangan luar wad kecemasan HSB kecoh apabila datuk dan ibu saudara mangsa berang terhadap suspek.

Suspek yang dilihat menaiki kerusi roda mendakwa kakinya turut patah akibat terjatuh dari tangga bersama mangsa menyebabkan berlaku pertengkaran mulut dengan datuk dan ibu saudara mangsa, sebelum dileraikan polis.

harian metro


Kuala Lumpur: Mulai tahun depan, semua institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) akan dikenakan yuran perlindungan penuntut.

bagi memastikan pengajian pelajar tidak terjejas jika kolej atau universiti swasta itu berdepan risiko ditutup atau menghentikan operasinya.


Tidak membebankan

Universiti swasta, kolej universiti dan kampus cawangan universiti luar negara dikenakan yuran RM100,000, manakala kolej swasta sebanyak RM10,000.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Khaled Nordin, berkata yuran itu perlu dibayar setiap kali IPTS memohon memperbaharui lesen operasi, iaitu lima tahun sekali.

Katanya, keputusan itu dibuat selepas mengambil kira masalah yang terpaksa dilalui pelajar jika institusi pengajian mereka berdepan masalah dan menghentikan operasi.
“Pembayaran hanya dikenakan setiap kali pembaharuan lesen dan tidak akan membebankan IPTS.

Melindungi pelajar

“Ia bertujuan melindungi pelajar supaya tidak perlu dibebani bayaran jika terpaksa dipindahkan ke institusi lain untuk meneruskan pengajian selain kerajaan mahu memastikan IPTS menjalankan operasi secara serius,” katanya ketika merasmikan Pesta Pelajaran The Star semalam.

Khaled berkata, yuran itu akan dimasukkan di bawah satu tabung bagi membantu pelajar dan bantuan akan disalurkan mengikut kes.

Katanya, untuk tempoh lima tahun pertama, dianggarkan sebanyak RM10.5 juta dapat dikumpul.

Khaled berkata tahun ini, 33 IPTS dalam pertimbangan untuk ditutup atas pelbagai sebab.

Dalam perkembangan lain, beliau berkata, Pengajian Komunikasi Bahasa Melayu dan Malaysia akan menjadi mata pelajaran wajib untuk penuntut antarabangsa di institusi pengajian tinggi awam dan swasta.

sumber berita harian


KLANG: “Kau memang degil, tak hormat orang tua! Kalau aku tumbuk kau muntah tak? Kenapa kau tak suka dengar cakap orang?”

Itu antara dialog seorang lelaki sebelum memukul, menumbuk dan menendang serta menampar seorang kanak-kakak lelaki berusia lingkungan dua tahun dipercayai anaknya yang rakaman videonya tersebar luas menerusi facebook.

Kejadian di rumah mereka di Taman Mas, Kapar, di sini, dipercayai berlaku kira-kira dua bulan lalu sebelum dirakam dan dimuat naik ke facebook oleh isteri pertama lelaki itu minggu lalu.

Difahamkan, mangsa adalah anak hasil perkahwinan lelaki berusia 32 tahun itu yang bekerja sebagai mekanik dengan isteri keduanya. Video dengan durasi 8 minit 33 saat itu memaparkan mangsa dibelasah bapanya tanpa belas kasihan.


Mangsa turut diangkat sebelum dilempar ke atas lantai. Suspek juga tidak mengendahkan mangsa yang menangis kesakitan dan ketakutan, sebaliknya terus membelasahnya tanpa belas kasihan termasuk menggunakan senduk dan selipar.

Sumber harian metro


PETALING JAYA – Pelakon Farid Kamil akan memberi penjelasan dalam waktu terdekat mengenai isu menyalahgunakan pakaian istiadat pasukan keselamatan semasa majlis resepsi persandingannya dengan aktres Diana Danielle.

Jurucakap syarikat produksi Metrowealth International Group (MIG) berkata, kenyataan yang bakal dibuat Farid itu bagi menghuraikan segala kekeliruan dan salah faham sesetengah pihak mengenai tindakan tersebut.

“Kami menyedari mengenai pertikaian berhubung uniform yang dipakai Farid tempoh hari dan ia sebenarnya adalah satu masalah kecil,” jelas wakil syarikat itu ketika dihubungi mStar Online di sini pada Rabu.

Farid tidak dapat memberi komen kerana dia sedang sibuk menguruskan majlis resepsi persandingan sebelah pihak lelaki di Jitra, Kedah yang berlangsung pada Rabu (hari ini).

Kata jurucakap itu, kenyataan rasmi tersebut akan dibuat oleh Farid selepas dia kembali ke Kuala Lumpur apabila semua urusan majlis persandingannya selesai.

Pada Ahad lalu sebuah akhbar menerusi ruangan pojok melaporkan Farid mungkin dikenakan tindakan saman kerana menyalahgunakan pakaian istiadat pegawai pasukan keselamatan berpangkat Majer Jeneral pada majlis resepsi persandingannya yang diadakan di Taman Ekuestrian Putrajaya dekat sini pada 1 Disember lalu.

Farid dan Diana bernikah pada 3 November lepas di Hotel Flamingo By The Lake, Ampang, dekat sini.

Terdahulu, dalam satu kenyataan kepada mStar Online Selasa lalu, Pegawai Perhubungan Media, Unit Komunikasi, Kementerian Pertahanan, Leftenan Komander Rahimah Taib berkata, pakaian dipakai Farid itu bersifat cacamarba kerana mempunyai lencana pasukan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan juga Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Kata Rahimah, ia adalah pandangan peribadinya sebagai pegawai ATM. – MStar


EBLAG (Poland) – Seorang suami yang cuba meyakinkan isterinya dia mampu melakukan kerja rumah ditimpa malang apabila secara tidak sengaja menyeterika mukanya sendiri.

Tomas Paczkowski, 32, menyeterika sambil menonton perlawanan tinju di televisyen.

Kerana terlalu asyik menonton, dia tanpa sengaja tertekan seterika panas ke wajahnya apabila mendengar bunyi telefon.

Paczkowski ditimpa malang sekali lagi kerana ketika berlari ke bilik air untuk menjirus air sejuk ke mukanya, dia terhantuk pintu.

Paczkowski mencederakan diri selepas ingin membuktikan kepada isterinya, Lila dia boleh melakukan kerja rumah sebaik isterinya itu. “Saya memutuskan menyeterika pakaian ketika Lila keluar bekerja untuk membuktikan saya juga boleh melakukan kerja rumah.

“Wanita selalu melakukan pelbagai tugas dalam satu masa, jadi saya menghidupkan seterika, membuka botol bir sambil menonton perlawanan tinju di televisyen,” katanya.

Dia juga memberitahu matanya lebam akibat terhantuk di pintu.

“Rupa-rupanya sukar untuk melakukan kerja rumah. Saya benar-benar menghormati apa yang dilakukan isteri selama ini,” katanya.

sumber


KUANTAN, 26 Nov (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) menyambut baik saranan Ketua Setiausaha Negara yang mahu Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) fleksibel dalam menentukan penempatan semula agar tidak perlu mewujudkan jawatan baru dan menambah petugas dalam sektor perkhidmatan awam.

Presidennya, Datuk Omar Osman berkata cadangan Datuk Seri Dr Ali Hamsa itu merupakan satu daripada transformasi yang dilakukan kerajaan dalam memantapkan lagi penjawat awam dari segi kualiti dan kuantiti.

"Tidak perlu lagi penambahan jawatan baru apabila wujudnya kerja tambahan, sebaliknya JPA perlu letakkan pegawai yang sedia ada melakukan kerja tambahan melalui proses penyusunan semula tanpa perlu melantik pegawai baru," katanya kepada pemberita selepas majlis Hari Kualiti dan Inovasi 2012 di Universiti Malaysia Pahang Isnin.

Beliau berkata jabatan atau jawatan yang berkemahiran tinggi seperti sektor kesihatan, pendidikan dan keselamatan bagaimanapun memerlukan pelantikan baru serta penambahan anggota dari semasa ke semasa mengikut keperluan.

"Jawatan yang berkemahiran tinggi seperti doktor, jururawat, guru, polis dan sebagainya perlu ada lantikan baru, jawatan mereka tidak boleh dimansuh atau dibekukan kerana jawatan-jawatan ini penting," katanya.


Mungkin anda pernah menghadapi saat ini, atau mungkin anda akan menghadapi saat ini, atau pun mungkin anda pernah terfikir seandainya perkara ini terjadi, dimana tempat dan cara untuk mendapatkan duit segera. Mungkin tips dibawah boleh dijadikan rujukan buat anda.

1.Jual barang yang tidak perluSekiranya anda mempunyai banyak barangan yang sudah tidak digunakan atau tidak perlu buat anda, apa lagi jual saja bagi mendapatkan wang tunai. Anda boleh jualkan di mudah.my, lelong, ebay dan banyak lagi,, kategorikan barangan yang ingin anda jual.

2.Pinjam dengan ahli keluarga atau sahabatSalah satu keuntungan pinjaman sebegini ialah anda tidak perlu membayar interest. Malah pinjaman senang untuk didapatkan. Tapi amaran, hutang keluarga dan sahabat hendaklah dibayar dan sekiranya berjanji tempoh bayaran hendaklah ditepati, kerana pinjaman dari mereka sekiranya anda tidak menepati janji anda akan meretakkan hubungan kekeluargaan .

3.Lakukan kerja sambilan
Anda boleh fikirkan peluang untuk buat duit disekeliling anda, contohnya bantu rakan jual burger, ambil upah potong rumput, ambil upah menjaga anak jiran (sekiranya anda atau isteri anda mempunyai ruang masa), mungkin juga upah basuh kereta.

4. Kelas malam
Sekiranya anda berpengetahuan dan boleh mengajar, anda boleh cuba mengajar tambahan bagi anak-anak jiran, boleh juga mengajar mengaji dan sebagainya.



Sudah tentu jarang untuk berjumpa mereka yang mempunyai binatang kesayangan...

Tak maksud saya binatang kesayangan exotic, sekiranya anda salah seorang dari mereka, tahniah anda memang seorang yang hebat. Menjadikan binatang yang jarang dipelihara mungkin memberikan satu kepuasan  yang luarbiasa bagi tuannya.

Adakah anda bercadang untuk mencari-cari apakah binatang exotic yang sesuai dengan anda, ataupun nak buat hadiah? di Malaysia ini anda boleh lawati

http://www.exoreptiles.com/my/index.php?main_page=index untuk melihat jenis binatang exotic yang mungkin menjadi idaman anda.


Bagi anda yang sering mempunyai masalah atau bagi anda yang selalu berfikiran negatif, kami sertakan beberapa tips agar anda lebih bersikap positif didalam hidup ini

1. Berada di kalangan mereka yang positif
Tidak boleh dinafikan lagi sekiranya anda berada dikalangan mereka yang bersikap negatif ia akan membawa anda cenderung ke arah negatif, jadi beradalah dikalangan mereka yang bersikap postif dan cuba lah lihat bagaimana mereka menangani masalah.

2.Senyum
Didalam Islam ada menekan kan konsep senyum sebagai satu sedekah, jangan pandang remeh hal ini, dengan senyum anda mampu menjadikan anda dan orang sekeliling anda lebih positif.

3.Maafkan kesalahan orang lain
Sebelum tidur anda maafkan segala kesilapan orang lain terhadap anda, sifat pemaaf adalah salah satu perkara yang agak berat untuk dilakukan, tetapi ia adalah sifat yang  mulia dan tinggi, jadi untuk menjadi seorang pemaaf kuncinya cubalah setiap hari memaafkan.



Bagi mereka yang mempunyai pasangan sudah tentu anda pernah berdepan dengan pasangan anda yang dilanda kesedihan atau masalah, disini kami sediakan tips apa yang JANGAN anda ucapkan kepada mereka.

1. Jangan katakan " Ini adalah masa untuk bergembira, lupakan segala kesedihan"
kekadang ayat sebegini enak didengar dan seakan memberi motivasi bagi mereka yang ucapkan, tetapi bagi mereka yang dilanda masalah ucapan ini akna membuat mereka sakit hati, kerana begitu mudah anda minta mereka lupakan masalah, sedangkan masalah tersebut mereka terpaksa hadapi.

2. Jangan katakan " Anda perlu mengambil pil tidur sekiranya perlu". 
Sekiranya anda yang mengucapkan ayat ini, rasanya elok anda diam sahaja.

3.Jangan berpaling anda pada kawan anda yang tertekan kerana anda tidak selesa dengan kemurungan mereka.  
Biar mereka tahu sebenarnya isi hati anda berkata
 "Saya tidak pasti apa yang hendak dikatakan, tetapi saya mahu anda tahu saya simpati dan sentiasa berada disisi."

4.Jangan cuba untuk memaksa rakan anda untuk berkongsi perasaan dan masalah mereka dengan anda.  
Seseorang tertekan kadang-kadang hanya perlu berada di sekeliling anda, tanpa bercakap. Yakinkan mereka bahawa anda sedia menemani mereka walaupun tanpa berbicara walau sepatah.


Kepada sesiapa yang kaki bergambar dan ingin tambah nilai pada gambar yang diambil, atau nak letak dalam fb atau nak print di baju atau mug, and amungkin boleh cuba web ini. cara penggunaannya juga sangat mudah. diatas tu adalah contoh gambar yang telah ditambah nilai bergantung pada effect yang kita pilih.

lawati www.funnywow.com

Kalau anda seorang peminat basikal, pelumba basikal atau tokey kedai basikal, aku nak tanya ada ke basikal korang hebat macam ni, teringan, terkecil, terbaik dan ter ntah apa apa.
Tak tahu lah apa maksud yang nak disampaikan oleh mamat ni.

Jom layan video ini







Samaada anda peminat tegar facebook atau suka like di facebook

atau

sebagai hadiah kekasih yang berkenalan di facebook

atau 

sebagai sindiran kerana asyik like sesuka hati

atau

sebagai sarung tangan di dapur..

anda boleh membeli produk ini, tapi apa yang aku ingin bagitahu idea memang kreatif. malah kalau korang boleh buat sendiri tentu boleh buat duit dengan jual produk ni kan. Produk ini juga boleh didapati di yeople.com


Saja untuk perkongsian, cuba korang teka bergerak atau tidak corak ini.
Kalau tidak kenapa seakan bergerak? kalau bergerak rasanya tak bergerak


Pernahkah anda ke mana-mana kedai makan dan tersangat lambat pesanan anda diambil?
mungkin rata-rata mengatakan ya.
Mungkin kerana ingin protes dengan cara yang lebih kreatif ada juga yang tergamak membuat seperti gambar diatas.

p/s: tapi rasanya lebih sopan dari terbalikan meja atau maki hamun. tapi tidak digalakkan meniru aksi ini



Tengah jalan-jalan mencari resipi biskut raya, aku terjumpa biskut raya bentuk ni, yang rasanya belum sampai lagi kat Malaysia. agak-agak kalau jual laku ker? hehehe

Nanti kalau aku buat aku namakan biskut badam berjejari madu... 



Cantikkan !!
Sekali dipandang memang menggambarkan bertapa indahnya rekaan yang dibuat bagi Crescent Moon Tower Dubai ini.
Sedikit maklumat mengenai Crescent Moon Tower ini. Menara Bulan Sabit ini adalah satu projek reka bentuk seni bina yang dikemukakan kepada Senibina ThyssenKrup 11 Anugerah Lif oleh trasparent House, sebuah firma berpangkalan di California. Idea ini telah dibangunkan dan diberikan kerana cabaran untuk merekabentuk struktur lambang tertinggi untuk Za'abeel Park, sebuah taman yang terletak di utara-timur Pusat Dagangan Dunia Dubai. Dengan rekaan ini secara tidak langsung menggambarkan kehebatan dan kemajuan ekonomi Dubai. Diharapkan ada juga dikalangan kita yang akan lahir dengan rekaan yang hebat serta berunsurkan senibina islam.

Tetapi anda harus tahu bahawa Crescent Moon tower di Dubai ini hanyalah sekadar cadangan dan ia belum wujud lagi. Ia direka bagi memberikan gambaran moden Dubai.


Para peminat wayang sudah tentu akan menyedari kehadiran filem gerimis mengundang ini, bagi aku salah satu kekuatan filem gerimis mengundang ialah pada lagunya dan bukan pada huruf Ta. Sapa yang tak pernah dengar lagu nyanyian slam ni kan,, memang menusuk kalbu. Pelakon utama filem ini ialah Kamal Adli (malaysia) dan juga Olivia Jensen Lubis (indonesia) . Filem gerimis mengundang ni dah macam cinta antara benua plak,, tapi kalau korang minat wayang macam aku peminat filem Malaysia ni pasti korang suka, filem yang penuh emosi ,,,,ok jom layan sinopsis..


Sinopsis: Zamani seorang juruterbang yang berkhidmat di Sabah Air, Kota Kinabalu telah bertemu dengan seorang gadis berasal dari Kota Jakarta, Mikha, yang juga anak kepada Pak Harjo, Wakil Kedutaan Besar Republik Indonesia di sini. Pertemuan yang tidak sengaja dengan keadaan salah faham di antara Mikha dan Zamani, telah membibitkan rasa kasih sayang, apabila Pak Harjo telah tewas dalam kecelakaan ketika dalam perjalanan untul lawatan kerja di Tamparuli, Sabah. Dengan kekosongan hati Mikha, dia akhirnya menerima Zamani sebagai penganti kekosongan itu. Namun, ianya tidak lama apabila Doni, tunangan Mikha sejak kecil, telah bertemu mereka di Kota Kinabalu. Pertemuan itu telah menyebabkan Zamani patah hati. Sebalik dari itu, Mikha dan Doni telah memutuskan perhubungan di Kota Jakarta, kerana mereka merasakan adalah lebih sesuai untuk menjalinkan hubungan sebagai adik beradik. Mikha terus menuju ke Kota Kinabalu untuk mencari cintanya untuk Zamani. Namun semuanya telah terlambat apabila Zamani terlibat dalam kemalangan udara apabila helikopter yang dipandunya terhempas. Mikha merasai kehilangan apabila Zamani yang dicintai telah pergi buat selama-lamanya. Inilah kisah cinta agung antara Zamani dan Mikha buat selama-lamanya.

Kepada peminat rancangan super spontan korang pasti sudah tahu siapa pemenangnyakan? memang aku dah jangja zizan akan menjadi juara, Johan juga tahniah buat beliau sebagai naib juara,, kehebatan dua orang artis ni hampir sama dan mungkin boleh berubah keputusannya sekiranya super spontan diadakan lagi.


Sebagai juara Zizan berjaya membawa pulang hadiah wang tunai bernilai RM100,000 dan sebuah kereta Toyota Camry fuhhhh memang berbaloi. Manakala, Johan yang bergelar naib juara Super Spontan menerima hadiah berupa RM50,000 beserta trofi. Korang memang terbaik ...

Pasti semua sudah tahu bahawa Tomok akan menjadi hero filem Mantera. Pada mulanya aku ingat filem hantu rupa-rupanya bunyi nya lain. Bagi peminat Tomok sudah tentu ini masa yang sesuai untuk mereka melepaskan kerinduan pada Tomok setelah lama tidak berlakon.

Filem lakonan Tomok ini ialah sebuah lagi filem CGI menjadi taruhan oleh FlareStudio. Aku harap filem ini tidak akan mengecewakan. Bagi Tomok pula, inilah masa yang sesuai untuk menonjolkan bakat dan kematangannya.

KUALA LUMPUR: Kementerian Pelajaran akan menyiasat dakwaan CUEPACS bahawa sebilangan besar penjawat awam wanita, khususnya mereka yang berkhidmat di sektor pendidikan menghadapi kesukaran untuk mendapatkan cuti bersalin 90 hari.

Timbalan Menterinya, Dr Mohd Puad Zarkashi, berkata isu itu tidak seharusnya timbul terutama di kalangan guru kerana peruntukkan cuti bersalin 90 hari adalah hak mereka dan ketua jabatan tidak boleh sewenang-wenangnya menolak atau memotong tempoh cuti berkenaan.

“Isu ini tidak seharusnya timbul kerana apabila guru memohon cuti, pihak sekolah selalunya akan menyediakan guru ganti bagi meneruskan kerja mereka sepanjang tempoh cuti bersalin.
“Kementerian akan menyiasat dakwaan CUEPACS itu bagi menentukan sama ada isu berkenaan benar-benar timbul,” katanya kepada Berita Harian ketika ditemui di bangunan Parlimen di sini, semalam.

Kelmarin, Setiausaha Agung CUEPACS, Lok Yim Pheng mendakwa sebilangan besar penjawat awam wanita, khususnya mereka yang berkhidmat di sektor perguruan dan kejururawatan menghadapi kesukaran untuk mendapatkan cuti bersalin 90 hari seperti diperuntukkan.

Yim Pheng berkata, pihaknya menerima banyak aduan daripada guru dan jururawat yang mendakwa permohonan cuti bersalin mereka ditolak oleh ketua jabatan masing-masing.

CUEPACS kecewa dengan tindakan sedemikian kerana alasan yang sering diberikan oleh ketua jabatan ialah berlaku kekurangan tenaga kerja untuk menggantikan mereka bagi tempoh 90 hari.
Mohd Puad berkata, kementerian akan menghubungi CUEPACS bagi mendapatkan bukti mengenai dakwaan itu.

berita harian 20.03.2012


Dalam berita aku terdengar bahawa PROTON Holdings Berhad (Proton) mengesahkan akan mengeluarkan model terbarunya yang dilengkapi enjin Campro 1.6 turbo tahun depan dan ketika ini produk berkenaan dikenali dengan kod P3-21A.

Ia dikatakan seakan-akan Proton Tuah yang dipamerkan sebelum ini, dan macam biasa gimik kereta ini telah bermula, memang tak nampak jelas lagilah keseluruhan kereta P3-21A ini.

Bagi aku pemilik Proton Persona mungkin berita kereta keluaran proton ini tidak terlalu mengujakan kerana ia seakan-akan juga kereta Proton Persona yang juga dilengkapi enjin 1.6 tetapi tak berturbolah.

Bagi aku sekiranya kenderaan ala ala SUV ker itu lebih mengujakan aku.


Semalam aku dan kucing kesayanganku dah sepakat untuk bangun menonton perlawanan All England Badminton. Tentu aku mahu melihat player kebanggaan aku iaitu Datuk Lee Chong Wei bermain menentang Lin Dan. Mereka berdua memang lawan yang sama hebat.

Loceng jam aku berdering, mengejutkan aku menandakan pukul 12 malam, aku set waktu kat jam aku untuk bangun menonton badminton. Mula-mula masak air, kemudian buat segelas air kopi tok janggut untuk ketahanan mental, fizikal dan paling penting ketahanan mata dari mengantuk.

Maka perlawanan antara Datuk Lee Chong Wei vs Lin Dan bermula, penuh harapan, penuh semangat juang, mereka bukan beradu tenaga tetapi lebih penting ialah mereka beradu kekuatan mental. Ia menggujakan aku hinggalah set ke 2 apabila Datuk menarik diri dan memberi kemenangan kepada Lin Dan...............Tamat disini...

Aku pula, tiba-tiba mendapat kesan sampingan, ntahlah mungkin disebabkan kekalahan atau disebabkan kopi yang aku minum, aku tak dapat melelapkan mata sehingga pukul 4 huhu...akhirnya selepas pukul 4 aku lena dalam kesedihan

Penang State Museum Board invites qualified individuals to fill the following vacancies: -

1. Juruteknik Awam (J17)
2. Pekerja Awam (R1)

Jawatan kosong di Lembaga Muzium Negeri Pulau Pinang

Closing date 15 Mac 2012

Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS), an agency of the Statutory Bodies under the Ministry of Transport Malaysia invites qualified candidates in related fields to fill the following position:

1.Pegawai Teknologi Maklumat - F41
2.Pegawai Penyelidik Sosial - N48
3.Pegawai Penyelidik - Q41, Q43, Q47, Q51, Q53

Jawatan kosong di Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS)

Closing date 31 Mac 2012

The Malaysian Investment Development Authority (MIDA) is the government's principal agency for the promotion of the manufacturing and services sectors in Malaysia. MIDA assists companies which intend to invest in the manufacturing and services sectors, as well as facilitates the implementation of their projects. The wide range of services provided by MIDA include providing information on the opportunities for investments, as well as facilitating companies which are looking for joint venture partners. MIDA also assists companies interested in venturing abroad for business opportunities.

1. Pegawai Ehwal Ekonomi
2. Juruaudit
3. Pustakawan
4. Penolong Pegawai Teknologi Maklumat
5. Penolong Pegawai Ehwal Ekonomi
6. Pembantu Ehwal Ekonomi
7. Pegawai Khidmat Pelanggan
8. Pengawal Keselamatan

Jawatan kosong di The Malaysian Investment Development Authority (MIDA)

Closing date 26 March 2012


Seorang wanita maut dalam keadaan tragis apabila kepalanya hancur ditembusi besi pengadang dalam kemalangan ngeri di Kilometer 14.7, Lebuhraya Kajang – Seremban Sdn Bhd (Lekas), arah selatan berhampiran Pajam, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira 6.15 petang, wanita dipercayai warga China itu mati di tempat kejadian akibat cedera parah di kepala.

Jurucakap polis berkata, mangsa bersama rakannya, Thai Yin Sei, 25, yang memandu kereta jenis Proton Saga BLM itu dipercayai dalam perjalanan ke Seremban dari arah Kajang.

“Kereta yang dipandu Yin Sei dipercayai hilang kawalan lalu terbabas sebelum merempuh pengadang besi di kiri lebuh raya.

“Rempuhan kuat menyebabkan besi pengadang jalan menembusi cermin depan kereta sebelah pemandu hingga ke belakang kereta,” katanya, semalam.



Petikan ini diambil dari akhbar sinar harian 11 Mac 2012..

Saja nak ingatkan kepada semua supaya berhati-hati dijalanraya, kerana silap sedikit nyawa boleh melayang..

Dah banyak kali berlaku bab penghadang jalan yang menjadi penyebab kejadian maut sebegini, sehinggakan kalau hampir sangat dengan penghadang pun aku dah gerun,,,

hati-hati dijalanraya..

MELAKA, 9 Mac (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) berharap penubuhan suruhanjaya bagi mengkaji secara komprehensif dan holistik perkhidmatan awam Malaysia dapat dilaksanakan segera.

Presidennya Datuk Omar Osman berkata sebaiknya perbincangan berhubung langkah penambahbaikan Sistem Saraan Malaysia (SSM) dimulakan dari sekarang selepas sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) dibatalkan.

"Kita harap suruhanjaya ini cepat ditubuhkan dan dapat jasa baik Perdana Menteri, siapa yang jadi pengerusi (suruhanjaya) dapat diumumkan secepat mungkin.

"Ini kerana nak menyediakan sesuatu skim bukannya mudah," katanya kepada pemberita selepas majlis taklimat bersama anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) negeri Melaka di Ibu Pejabat Kontinjen Melaka, di sini Jumaat.

Penubuhan suruhanjaya itu diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada perjumpaan khas penjawat awam di Putrajaya semalam. Beliau turut mengumumkan pembatalan SBPA dan pelaksanaan semula SSM yang ditambah baik, termasuk pelarasan gaji antara tujuh hingga 13 peratus.

Bernama
9/3/2012

Jawatan kosong di Kedai Kraf SDSI
Closing adte 13 Mac 2012

SDSI Craft shop in Kompleks Kraf Kuala Lumpur, Section 63 Jalan Conlay, Kuala Lumpur fully-owned by Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia, aim to promote craft products SDSI to users. Candidate that interested is invited apply to fill job vacancy as follows :

1. Pembantu Jualan

Complete advertisement relating this post Jawatan kosong di SDSI

Jawatan kosong di Universiti Malaysia Kelantan
Closing dtae 18 Mac 2012

Establishment a Universiti in Kelantan state were created as one of the components in 9th Rancangan Malaysia to support quality development of human capital in national high education sector. YAB Malaysian Prime Minister has announced government permission to establish a university in Kelantan in RMKe-9 presentation on 31st of March 2006.

1. Pegawai Tadbir (N41)
2. Pegawai Teknologi Maklumat (F41)

Complete advertisement relating this post Jawatan kosong di UMK

PM umum pemansuhan SBPA, Sistem Saraan Malaysia ditambah baik

PUTRAJAYA: Berita gembira buat 1.4 juta kakitangan awam apabila kerajaan semalam mengumumkan pelarasan gaji tujuh hingga 13 peratus bagi semua gred penjawat awam, selain kenaikan Elaun Sara Hidup (COLA).
Dalam pengumuman yang disiarkan secara langsung melalui TV1 dan TV3, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak turut mengumumkan sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang diperkenalkan 1 Januari lalu tetapi banyak menimbulkan kontroversi, dibatalkan.
Kerajaan memutuskan penggajian kakitangan awam dikekalkan di bawah sistem Sistem Saraan Malaysia (SSM) yang akan ditambah baik.

Pelarasan gaji berdasarkan Jadual Gaji Matriks (JGM) SSM itu menyaksikan Kumpulan Pengurusan dan Profesional serta Pelaksana Gred 1 hingga 54 menikmati pelarasan sebanyak 13 peratus.

Gred Utama dan Gred Khas C, B dan A akan menikmati pelarasan sembilan peratus, Turus III dan II (lapan peratus) dan Turus I serta Ketua Setiausaha Negara (tujuh peratus).

Selain itu, kadar COLA bagi kawasan B (di antara bandar dan pedalaman) dinaikkan daripada RM200 kepada RM250 sebulan, manakala untuk kawasan C (pedalaman) daripada RM100 kepada RM150.
Pelarasan gaji itu berkuat kuasa 1 Januari lalu yang mana penjawat awam akan menerima gaji tertunggak. Difahamkan, gaji baru akan dibayar sama ada akhir bulan ini atau bulan depan.

Ia antara tujuh keputusan diumumkan Perdana Menteri pada perhimpunan khas Penjawat Awam Bersama Perdana Menteri di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) yang dihadiri 15,000 penjawat awam, semalam.

Najib berkata, kerajaan faham SBPA mengundang keresahan, terkilan dan perasaan tidak puas hati dalam kalangan penjawat awam walaupun ia komited untuk mempertimbangkan semakan semula, pelarasan gaji atau satu bentuk saraan baru bagi menggantikan SSM pada tahun ini.

“Sebagai kerajaan yang merasai denyut nadi mereka (penjawat awam), sebagai kerajaan yang mendengar keluh kesah penjawat awam menerusi wakil mereka, CUEPACS, maka kita mengambil keputusan pada 12 Januari lalu supaya struktur saraan baru yang diperkenalkan, dikaji semula,” katanya.

Perdana Menteri berkata, keputusan yang diambil kerajaan itu adalah berdasarkan kepada saranan CUEPACS berkaitan saraan penjawat awam serta implikasi kewangan kerajaan yang mungkin terbabit.

“Anggota perkhidmatan awam adalah tiang seri keramat kerajaan, sebaik mana pun dasar digubal, betapa manfaat pun dasar digubal, ia tidak akan bermakna jika pelaksanaannya tidak berkesan atau tidak cekap (kerana) peranan penjawat awam sebagai pelaksana dasar adalah amat penting,” katanya.

Beliau berkata, kerajaan peka dan prihatin dengan isu saraan yang dibangkitkan oleh penjawat awam yang menyaksikan semakan semula gaji perkhidmatan awam secara berkala dan yang terakhir dilakukan pada 2007 membabitkan kenaikan gaji antara 7.5 peratus hingga 35 peratus.

Najib berkata, dalam membuat keputusan, kerajaan perlu memikirkan langkah terbaik yang perlu mendahulukan kepentingan rakyat, tetapi pada masa sama faktor lain terutama keupayaan kewangan kerajaan, tidak diketepikan.

“Kerajaan amat mengharapkan kefahaman dan kerjasama penjawat awam untuk bersama-sama mengharungi dan mendepani cabaran ekonomi global yang tidak menentu walaupun kita telah berjaya mengeluarkan negara daripada gelora ekonomi global," katanya.

bharian.com.my
2012/03/09


Mula-mula kedengaran tajuk ni dah rasa nak tergelak, tajuk filem ni aku dengar dalam tv kat rumah, mula-mula jangkakan hantu dalam botol,,, last-last ada lagi hantu dalam botol kicap, tu yang aku tak tahan tu. memang tajuk ni unik lah..nasib baik tak letak hantu dalam botol kicap kipas udang hehe

Untuk pengetahuan semua filem hantu dalam botol kicap akan mula ditayangkan pada 9 Februari 2012, jadi kepada mana-mana kaki wayang, kaki hantu komedi atau seram komedi boleh lah lepak-lepak atau ajak awek-awek layan filem hantu dalam botol kicap ni.

Dan kalau anda seorang kaki Quiz, ada berita baik, tadi aku tengah blogwalking tiba-tiba ternampak iklan Quiz hantu dalam botol kicap ni, iaitu quiz dari metrowealth anda boleh mencuba disini hantu dalam botol kicap. Aku pun tak try masuk lagi quiz tu jadi aku sendiri tak boleh nak bagitahu apa benda quiz tu, jadi korang lihat sendiri yer kemudian boleh beritahu kat sini.

Oh yer untuk kaki download, sudah tentu anda mencari download hantu dalam botol kicap, aku rasa elok korang lepak panggung lah lagi best,, lagi pun banyak download ni rasanya kebanyakannya tak legal kot,

ok nak tahu serba sedikit sinopsis citer hantu dalam botol kicap ni,, jom layan

Filem Hantu Dalam Botol Kicap mengisahkan Aminah dan suaminya, Hussin pulang ke kampung bersama tiga orang anak mereka, Azri, Epul dan Rina. Aminah ingin meminta ibunya, Nek Temah menjaga ketiga-tiga anaknya . Nek Temah merupakan seorang dukun dikampungnya. Hari pertama tiga beradik itu di rumah Nek Temah, mereka diberitahu tentang pantang larang di rumah tersebut. Pertama, mereka tidak boleh keluar rumah selepas maghrib dan kedua, mereka tidak boleh masuk bilik misteri yang diikat selempang merah. Ketika Nek Temah keluar mengubat, Epul terpandang bilik yang diikat selempang merah dan kedengaran bunyi botol berlaga dari dalamnya dan hendak cuba membuka pintu tersebut tetapi terhalang kerana Nek Temah berdiri di belakangnya.

Pada suatu hari, Nek Temah menyuruh cucu-cucunya menangkap, mencabut bulu dan menyembelih ayam. Nek Temah ingin mengajar mereka agar bekerjasama dan akhirnya mereka berjaya menyempurnakan tugasan tersebut. Semasa makan, Rina teringin untuk makan nasi bersama kicap. Epul mencadangkan agar mereka membuka pintu misteri tersebut. Ketika pintu terbuka, tangan Rina luka dan Epul menggunakan kain pengikat botol untuk membalut tangan kakaknya.Seekor hantu terlepas dan hampir mencekik Rina tetapi disergah oleh Nek Temah.

Amannya negara kita. Rasa bertuah dan cinta pada negara, rasa bersyukur atas apa yang telah diberikan oleh Allah kepada kita.

500,000 sambut Thaipusam

IPOH 7 Feb. - Kira-kira 500,000 penganut agama Hindu membanjiri Kuil Sri Subramaniar Gunung Cheroh di sini bagi menghadiri perayaan Thaipusam yang disambut meriah di seluruh negara hari ini.

Suasana meriah mula terasa seawal pukul 7 pagi apabila penganut berpusu-pusu memenuhi pekarangan kuil bagi menghormati hari kelahiran Dewa Murugan itu.

Kira-kira pukul 10 pagi, rombongan perarakan kavadi yang bermula dari Kuil Sri Maha Mariamman, Sungai Pari, Buntong iaitu kira-kira 10 kilometer dari Kuil Kallumal Arul Subramaniar, mula memasuki pekarangan kuil berkenaan.

Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir turut meluangkan masa serta memberi ucapan ringkas sempena sambutan itu.

utusan online

Dalam ramai-ramai pemain bola sepak siapa yang tak kenal Khairul Fahmi atau Apek, penjaga gawang negara yang hebat dan sentiasa dipenuhi konrovesi, dan yang terbaru pula isu berkaitan Apek dan Nur Eilunie Natasha Nazri atau Leuniey.

Secara tidak langsung Apek kini seakan-akan seorang artis atau selebriti, bukan setakat majalah sukan, malah majalah hiburan juga sudah melihat Apek sebagai salah satu bahan berita sensasi.

Tapi walaubagaimana pun, diharapkan semua yang berlaku ini akan lebih mematangkan Apek dan juga tidak menjejaskan tugas beliau sebagai penjaga gol Kelantan. Malam ini juga perlawanan antara Kelantan menentang Sabah.

Buat Apek semoga terus maju dan ketepikan segala gosip yang tak berasas. Malah jika isu Apek dan Nur Eilunie Natasha Nazri atau Leuniey adalah fitnah, hentikan sahajalah fitnah ini.

Hari ini didalam akhabar ada mendedahkan isu "haji express" yang sibuk diperkatakan. Bagaimana tabung haji yang mengurus begitu ramai jemaah masih mempunyai sistem yang lemah.

KUALA LUMPUR 5 Feb. – Siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mendedahkan punca berlakunya sindiket ‘haji ekspres’ disebabkan sistem pangkalan data pengurusan jemaah Lembaga Tabung Haji (TH) yang lemah sehingga memberi ruang dan peluang berlakunya penyelewengan dan rasuah.

Menurut sumber, kelemahan tersebut membolehkan pegawai yang menjaga sistem itu memasuk atau mengeluarkan mana-mana nama jemaah haji tanpa diketahui oleh pihak atasan.

“Siasatan kita dapati wujud kelemahan itu (sistem) kerana pihak TH tidak menggunakan ciri-ciri keselamatan seperti kod khas untuk mengubah data selain tidak boleh dipantau pihak atasan.

“Kelemahan itu memberi ruang untuk berlakunya penyelewengan,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Semalam Utusan Malaysia melaporkan satu sindiket ‘haji ekspres’ dikesan beroperasi sejak beberapa tahun lalu dengan menawarkan orang ramai melangkau giliran bagi menunaikan ibadat haji.

Difahamkan, sindiket itu turut dianggotai oleh pegawai TH dan beberapa bekas kakitangannya. Kegiatan sindiket itu berjaya dikesan pihak berkuasa pada 2009 apabila mereka dilaporkan meminta suapan bagi membolehkan jemaah haji menunaikan ibadat itu lebih awal daripada jadual.

Menurut sumber itu lagi, kelemahan sistem pangkalan data sehingga berlakunya kegiatan sindiket ‘haji ekspres’ tersebut mirip dengan sindiket pengeluaran ‘lesen terbang’ yang dibongkar pihak berkuasa pada 2007.

“Bezanya sindiket ‘haji ekspres’ itu terpaksa menggunakan kuota orang lain yang benar-benar layak untuk menunaikan haji pada tahun tersebut,” ujarnya.


Malam ini merupakan malam yang ditunggu bagi peminat bola sepak Malaysia, dimana malam ini perlawanan Malaysia menentang Bahrain agak menarik dan unik kerana pasukan kita akan bermain di Manama pada 5 Februari 2012.

Bagi mereka yang ingin menontong siaran langsung anda akan dapat menyaksikan perlawanan Malaysia vs Bahrain pada kelayakan Olimpik London 2012 disaluran TV1 dan juga Astro 801 dan siaran langsung bolasepak Malaysia menentang Bahrain ini akan di bawakan terus dari Stadium Nasional Manama pada jam 11:15 malam waktu Malaysia. Kita berharap keputusan Malaysia menentang Bahrain malam ini akan memihak kepada kita.


Semalam berlangsungnya perlawanan persahabatan antara Kelantan dengan Balestier FC. Keputusannya Kelantan tewas kepada Balestier FC 2-0, Mungkin pemain import yang dimasukkan iaitu Okocha dan Nwaneri masih belum serasi atau strategi yang digunakan masih belum cukup ampuh untuk menewaskan Balestier FC.

Penyerang import asal Ghana, Samad Abdul Awudu Okocha menandatangani kontrak setahun di The Red Warriors 2012.Diharapkan pemain ini mampu membari sumbangan yang berbaloi dengan pelaburan.

Persoalan yang sering timbul difikiran saya akhirnya terjawab, saya selalu terfikir apa hukumnya mereka yang pergi menunaikan haji ke Makkah menggunakan "kabel" atau orang dalam. Sebagai mana yang kita tahu semua umat islam bercita-cita menunaikan haji, dan bagi negara kita kuota tersebut diuruskan oleh pihak berwajib, tetapi mengapa ada juga kedengaran ada yang mampu pergi terlebih dahulu tanpa menunggu lama.

Nak menunaikan haji, nak buat ibadat pun sanggup kita mengetepikan hak orang lain agar kita dapat kesana terlebih dahulu dan tanpa melalui giliran sebenar, jadi apa hukumnya?

Hukum mendapatkan perkhidmatan sindiket 'haji ekspres' adalah haram di sisi agama kerana melibatkan pemberian rasuah serta merampas hak orang lain yang menunggu giliran untuk menunaikan ibadat tersebut.

Pengerusi Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia, Prof. Emeritus Tan Sri Dr. Abdul Shukor Husin berkata, peserta haji dan mereka yang bersubahat dalam perbuatan itu menanggung dosa kerana ia jelas bertentangan dengan ajaran Islam.

"Perbuatan ini haram kerana ada pihak memberi dan menerima secara rasuah. Ia juga merampas hak dan peluang orang lain.

"Perkara ini tidak seharusnya berlaku kerana sistem haji di negara ini mengikut giliran siapa dulu mendaftar dan memohon," katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.




"Haji express" haram

Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) adalah sebuah Badan Berkanun di bawah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani Malaysia mempelawa warganegara Malaysia yang berkelayakan untuk mengisi jawatan berikut :-

1. Tukang Masak (Gred K1) - 2 kekosongan (Ibu Pejabat)
2. Pembantu Tukang Masak (Gred K2) - 3 kekosongan (Ibu Pejabat)
3. Pramusaji (Gred K2) - 2 kekosongan (Ibu Pejabat)

Jawatan kosong di Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA)

1. Female Attendant

Responsibilities

· To chaperon female patients.
· To change linen and clean investigation room in NCL.
· To dispatch patient’s ticket to doctor’s room and record department.

Requirements

· SPM
· Knowledge of soft skill and PR
· Knowledge of computer

Jawatan kosong di Institut Jantung Negara

KUALA LUMPUR, 27 Jan (Bernama) -- Pembayaran gaji penjawat awam bagi bulan Februari akan dibayar berdasarkan gaji Sistem Saraan Malaysia (SSM), setelah kerajaan memutuskan pembayaran gaji di bawah skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) hanya akan dibuat selepas semakan semulanya dimuktamadkan.

Kementerian Kewangan dalam satu kenyataan pada Jumaat berkata pembayaran baki perbezaan gaji bulan Januari bagi penjawat awam yang memilih opsyen SBPA pada 31 Jan ini juga tidak dapat dilaksanakan seperti yang diumumkan sebelum ini pada 9 Jan.

"Pembayaran pelarasan gaji berdasarkan SBPA hanya akan dibuat setelah semakan semula SBPA dimuktamadkan dengan mengambil kira tarikh kuat kuasa SBPA pada 1 Jan 2012," katanya.

Menurut kenyataan itu, keputusan itu juga berdasarkan permintaan Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs).

Pada Sabtu lepas, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata jawatankuasa khas yang dipengerusikan bekas Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Tan Sri Ismail Adam diberikan tempoh tiga bulan bagi membuat kajian dan penambahbaikan pelaksanaan SBPA.

-- BERNAMA

Gaji Kakitangan Awam Februari 2012 Ikut Gaji Sistem Saraan Malaysia (SSM)

Berita baik buat pendeposit Tabung Haji, Seramai 6.96 juta pendeposit Tabung Haji akan menikmati bonus enam peratus bagi tahun lalu, naik 0.5 peratus berbanding tahun 2010.
Peningkatan bayaran bonus itu berikutan kejayaan Tabung Haji mengekalkan prestasi kewangan dengan mencatatkan pendapatan melebihi RM2 bilion untuk tahun kedua dengan keuntungan selepas zakat melebihi RM1 bilion kali kelima berturut-turut sejak 2007.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom, berkata bonus itu akan mula dibayar Rabu depan.

Jadi kepada para pendeposit Tabung Haji boleh tersenyum gembira atas kenaikan ini, malah ia menjadi satu alternatif bagi merepa yang mencari tempat untuk menyimpan wang mereka. Tahniah kepada tabung haji diatas dividen yang diumumkan ini..

Dan sekiranya dilihat dividin bagi 10 tahun yang terakhir ini, dividen Tabung Haji 2011 ini adalah antara yang tertinggi. Maka pihak kami sangat menggalakkan anda melabur didalam Tabung Haji yang bagi kami lebih islamik. Cuba kita lihat pembahagian dividen Tabung Haji bagi tahun-tahun akhir kebelakangan ini

  • 2000 – 5.5
  • 2001 – 3.25
  • 2002 – 3.5
  • 2003 – 4.0
  • 2004 – 4.3
  • 2005 – 4.5
  • 2006 – 4.75
  • 2007 – 5.0 + 2.0 bonus
  • 2008 – 5.0
  • 2009 – 5.0
  • 2010 – 5.5
  • 2011 – 6.0
Pengumuman Dividen Tabung Haji 2011


Maklumat berkaitan SARA 1Malaysia (Skim Amanah Rakyat 1Malaysia)

  • Skim Amanah Rakyat 1Malaysia (SARA 1Malaysia) akan diuruskan oleh syarikat tujuan khas (SPV), Malaysian Development Holdings Sdn Bhd, anak syarikat milik penuh Kementerian Kewangan Diperbadankan.
  • Skim khas Sara 1Malaysia ini adalah bertujuan untuk menggalakkan penyertaan golongan berpendapatan rendah menabung dan melabur.
  • Jumlah pembiayaan yang ditawarkan adalah RM500 juta dengan sasaran penyertaan seramai 100,000 isi rumah
  • Bayaran Insentif bulanan disediakan kepada para peserta dalam bentuk unit tambahan Amanah Saham 1Malaysia (AS 1Malaysia) setiap bulan selama 5 tahun. Peserta perlu pastikan sentiasa mempunyai minimum 100 unit AS 1Malaysia dalam buku pelaburan pada setiap masa.


Cara Memohon Sara 1Malaysia (Borang Permohonan)
  • Dapatkan borang permohonan Sara 1Malaysia di salah satu cawangan bank-bank terlibat iaitu Maybank, RHB, CIMB dan BSN mulai 30 Januari 2012. Borang-borang yang telah lengkap diisi berserta dokumen yang berkenaan hendaklah diserahkan kepada pihak bank untuk disemak dan dipertimbangkan.
  • Jika anda berjaya, pihak akan menghubungi sendiri anda kelak
  • Para pemohon diminta menyediakan dokumen-dokumen asal serta salinan yang disahkan seperti :
  1. Kad pengenalan pemohon (2 salinan)
  2. Kad pengenalan pasangan (jika berkenaan) (1 salinan)
  3. Bukti pendapatan (1 salinan Penyata Gaji 3 bulan terkini & 1 salinan Penyata Bank 3 bulan terkini)

SARA 1Malaysia (Skim Amanah Rakyat 1Malaysia)

Sekiranya anda masih tercari-cari cara untuk menyimpan atau membuat pelaburan, mungkin anda boleh menimbangkan untuk membeli emas sebagai salah satu pelaburan anda. ini kerana harga emas dunia dijangka meningkat mencecah AS$1,975 (RM5,925) seaun pada suku keempat tahun ini berikutan sentimen yang positif, kata Ketua Strategi Pelaburan Standard Chartered Bank, Steve Brice.

Hutang yang tinggi di Amerika Syarikat memberi kesan terhadap kenaikan emas serta peningkatan permintaan emas daripada China dan India.

Emas merupakan pelaburan yang sangat baik kerana ia menawarkan kepelbagaian selain memberi pulangan yang menguntungkan. Malah emas juga mempunyai begitu banyak kelebihan berbanding wang fiat. Namun begitu sebagai mereka yang ingin melabur atau menjadikan emas sebagai simpanan anda seharusnya mengkaji serta keperluan kegunaan kewangan anda. Emas adalah simpanan yang amat sesuai kerana ia kalis inflasi, ini kerana emas mempunyai harga siling dan harga lantai yang perlu kita tahu dan anda juga diingatkan agar jangan terjebak dengan skim yang akan membawa kesusahan kepada anda nanti.

Harga emas dunia dijangka meningkat pada tahun 2012

JOHOR BAHRU: “Semua itu tidak benar! Anak saya masih meneruskan pengajian di tahun akhir dalam bidang perubatan,” kata Sabariah Hassan, 52, ibu pelajar genius, Nur Amalina Che Bakri.

Sabariah berkata demikian ketika mengulas dakwaan anaknya gagal dalam pengajian kerana mengamalkan gaya hidup bebas seperti tersiar dalam sebuah blog dan kini tersebar luas di Internet termasuk menerusi laman sosial facebook.

Menurut Sabariah, Nur Amalina, 23, yang menuntut di Universiti Edinburgh, Scotland, United Kingdom (UK) baru menamatkan pengajian dalam bidang farmakologi dan kini meneruskan pengajian dalam bidang perubatan di tahun akhir.

Nur Amalina sedang menjalani latihan praktikal di sebuah pusat perubatan di sana (UK) dan dijangka menamatkan pengajian pada Mei 2013 sebelum kembali ke Malaysia.


“Malah, dia kini bertungkus-lumus menyiapkan sebuah buku perubatan yang akan dijadikan rujukan kepada pensyarah, pelajar dan pengamal perbuatan. Buku itu dalam proses akhir untuk disiapkan,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Oleh Salman Hamat
salman@hmetro.com.my

diskripsi tugas dirujuk kepada laman web SPA